China

Wij zijn nu in

Nederland

China

Een twee weekse ontdekkingstocht door het land van Mao.

Route:

2009

23.03.09 »

Ni Hao!

Eindelijk zijn we erin geslaagd om op internet te komen! We zitten op het moment op de 3e verdieping van een betonnen flatgebouw. De zaal zit vol met rokende en gamende Chinezen. Je vraagt je af of ze niets beters te doen hebben, want Beijing Rocks!

We zijn bij aankomst gelijk op pad gegaan. Tijdens de introductie van onze gids Steven (ook wel Eugene of Chang Hu genoemd) komen we er wederom achter dat het groepsreizen wel wennen is voor ons. We zijn daarom maar gewoon met ons tweeën het centrum ingedoken.

Oriëntatie is best lastig op zo`n eerste avond, maar goed ook al spreken de Chinezen geen Engels (en wij geen Chinees), aardig en behulpzaam zijn ze zeker! En lang leve het mini kompasje dat ik mee heb genomen!

Voor ons eerste avondmaal in China komen we terecht in een hutong. We zijn maar een willekeurig restaurantje binnengestapt, want alles lijkt toch op elkaar voor ons... Bij binnenkomst worden we wel even aangestaard, maar vervolgens naar de 1e etage geleid (waar we bij binnenkomst ook aangestaard worden). De ruimte is gevuld met groepen mensen die boven een dampende pot eten gezellig zitten te kletsen. Gelukkig bevat de menukaart ook wat foto`s, maar wat we precies besteld hebben, weten we niet. Het eten wordt al snel geserveerd en ziet er goed uit en ruikt lekker. Een echt romantisch diner wordt het niet. Tenzij je zot bent op tl-verlichting in een rokerige omgeving en het geknoei door het eten met stokjes :-)

Dat eten met stokjes is best lastig! Het meisje dat ons bedient, vergeet haar verlegenheid en biedt gelijk hulp. Ze voert Alfred nog net niet, haha. Maar uiteindelijk geeft zij het ook op en tovert ergens twee vorken vandaan. We moeten nog 2 weken met stokjes eten, dus -als ze niet kijkt- pakken we onze stokjes er weer bij. Het eten smaakt prima!!!

Kortom, eerste indruk is super! Tweede indruk iets minder, want de hurktoiletten zijn zeker geen pretje!

24.03.09 »

Winterse Muur en Zomers Paleis

De hele dinsdag hebben we een privé-chauffeur tot onze beschikking. Mr Lui spreekt weliswaar geen Engels, maar is gelukkig wel al op de hoogte gebracht van onze gewenste route. De wekker gaat om 6 uur en Mr Lui brengt ons als eerste naar de Chinese Muur! Het dichtstbijzijnde stuk Muur ligt op een uur rijden van de stad (Badaling). Dit is wel het meest toeristische gedeelte uiteraard, maar op deze tijdstippen zijn we alle busladingen vast voor!

De Muur is echt prachtig! Door het vroege tijdstip hebben we de Muur voor onszelf en er ligt zelfs sneeuw! De klim is af en toe behoorlijk pittig door al de steile trappen. We maken op de Muur onze eerste Chinese vrienden. Een paar mannen vinden ons reuze interessant en willen constant met Alfred op de foto. Ze poseren maar al te graag voor onze camera en kletsen er op los. Maar dat Chinees..... daar is echt niets, maar dan ook niets van te verstaan!

Tweede stop met Mr Lui is het Zomerpaleis. Dit ligt aan de rand van de stad en is werkelijk wonderbaarlijk. Dit complex was in de zomer het buitenverblijf van de Keizerlijke familie. Overal mooie doorkijkjes, uitzicht en tempels. Daarnaast echt prachtig schilderwerk (je bent dochter van een schilder of niet). We hebben hier heerlijk rondgewandeld.

Laatste stop voor vandaag is het Olympisch Park. Als je zo`n sportliefhebber bent als Alfred, kan je dit natuurlijk niet overslaan. Overal in de stad (en bij de Muur) word je eraan herinnerd dat hier in 2008 hier de Zomerspelen waren. Als je dan echt in het Birdsnest en langs de Watercube loopt, maakt dan zeker wel indruk. Het terrein is echt enorm groot.

Mr Lui staat erop ons af te zetten in het centrum. Niet verkeerd, dat scheelt ons weer een taxi of metro. Al vanaf het begin hadden we door dat Mr Lui over verbazingwekkende rijkunsten beschikt. Dit is hier in een stad als Beijing zeker niet vreemd! Constant toeteren, rechts inhalen, met z`n 3en naast elkaar rijden op een 2baansweg en elk gaatje meepikken dat er maar valt (zodat je welgeteld maar 1 auto inhaalt). Het verbaast ons dat de auto`s hier minder (zichtbare) schade hebben dan bijvoorbeeld de auto`s in Parijs. We draaien net de weg af, zodat Mr Lui ons kan afzetten, en BOEM een taxi in onze zijflank. Ja, daar zit je dan midden in een Beijingse botsing! En nu? Getuigenverklaringen afleggen in het Chinees? We dachten van niet! We bedanken Mr Lui hartelijk voor de fantastische dag en vertrekken. Ik moet er nu wel bijvertellen dat het alleen blikschade betreft, voordat we allemaal verontrustende en/of kwade sms-jes binnenkrijgen...

`s Avonds bezoeken we een markt, waar ze de meest bijzondere gerechten serveren: slang, schapen-penis, krekel, zeepaardje, larf, zeester en schorpioen. Dit alles op stokjes. De normale kip- en rundvleesspiesjes zijn hier echt de uitzondering.

PS: de volgende gebeurtenis kan ik echt niet aan jullie voorbij laten gaan. Alhoewel een gepaste melding geldt voor diegenen met een zwakke maag. Zojuist rochelt een jongen naast mij iets op de grond wat hem blijkbaar erg dwars zat. Even voor de duidelijkheid: we zitten BINNEN in een internetcafé!!!!!!!

25.03.09 »

Verboden Stad en hutongs

Vandaag hebben we een strak schema, want we willen veel zien. De wandelschoenen worden weer uit de rugzak gehaald. Na het ontbijt, springen we in een taxi en rijden naar het....Tiananmen Plein.

We lopen het plein op en we zijn vandaag niet de enigen met het plan dit vandaag te bezoeken. Het is afgeladen met mensen! Er staan honderden in de rij om Mao te aanschouwen in zijn glazen kist. Wij slaan dit van harte over. Trouwens, de geruchten gaan dat hij niet zelf in zijn Mausoleum ligt.

De Poort van de Hemelse Vrede met het portet van Mao is zeer herkenbaar en ja de foto`s die we nog beschikbaar hebben op onze geheugenkaart, slinken met het uur. En we moeten nog anderhalve week! Fotostand is inmiddels 1100!!

De Verboden Stad ligt achter het plein en is een logische volgende om te bezoeken. Hier wemelt het vooral van de Chinese toeristen. Alfred moet weer op de foto. We vragen ons af wie of wat hier nu de attractie is...

De Verboden Stad is ook erg indrukwekkend. Hier ook weer prachtig versierd houtwerk en mooie vertrekken van de Keizer. Het is af en toe ellenbogen werk om een foto te kunnen bemachtigen van het interieur. Gelukkig zijn we een kop groter en kunnen we over de menigte heen kijken.

De mooiste wijkjes in Beijing zijn toch wel de hutongs. De kleine, smalle straatjes in deze doolhoven is erg leuk om doorheen te wandelen. Veel van deze wijken zijn gesloopt om plaats te maken voor enorme flatgebouwen, maar een aantal zijn er nog goed bewaard. We trakteren onszelf op een riksja fietstocht. We voelen ons op en top toerist, maar met of zonder zo`n fietstocht, opvallen doen we hier sowieso wel.

In de smalle straatje zie je van alles oude, mooie vrouwtjes wandelend met een stok, fruitkraampjes, bouwvakkers (die de muur waar ze op zitten aan het slopen zijn) en mannetjes die fanatiek een kaartspel of mahjong spelen.

Na deze indrukken gaan we relaxen in het Beihaipark. Jammergenoeg is de lente nog in een vroeg stadium, anders hadden de bomen vol bloesem gestaan. Over een week zal het er hier al anders uit zien. We bezoeken een witte stoepa op de top van de heuvel in het park en hebben hierdoor een prachtig uitzicht op de Verboden Stad en de rest van de stad.

En je bent niets voor niets op en top toerist, dus we gaan ook nog à-la-Boessenkool verkleed in Chinese klederdracht. Wel mogen we gebruik maken van onze eigen camera. dus we schieten er weer op los. Er verzamelt zich een groep mensen om ons heen die ons staan toe te lachen (of uitlachen??).

Verderop in het park komen we een man tegen die met water tekeningen op de tegels aan het maken is. Als hij ons ziet verschijnenen, gaat hij ons natekenen... Haha, dus zo moet het een beetje voelen om beroemd te zijn!

We lopen nogmaals door een hutong en bezoeken ondertussen de Bell Tower. Ook al zien de hutongs er soms uit als achterwijken, onveilig voelen doen we ons niet. Alle mensen begroeten ons hartelijk.

We eindigen vandaag bij de Lama tempel. Dit is één van de belangrijkste Boeddhistische tempels buiten Tibet. De troon van de Dalai Lama is hier bijvoorbeeld te vinden. Er lopen hier verschillende monniken rond en de tempel straalt één en al rust uit. Er staan hier verschillende tempels en in elke tempel is er een beeld van Boeddha te vinden. Elke Boeddha staat weer voor iets anders, maar welke we allemaal gezien hebben, geen idee. Alle bordjes zijn in het Chinees.

De rest van de middag en avond zijn we op Lotus Lane te vinden. Een lange laan langs een meertje met allerlei cafeetjes en restaurants. Alfred eet hier dan ook Peking Duck. Hét gerecht uit deze stad.

26.03.09 »

Parken

Laatste dag Beijing! Vanavond vertrekken we met de trein naar Pingyao. We hebben de hele dag nog hier, dus we gaan weer op pad. Wel met de taxi, want we zijn nog steeds bekaf van al dat geloop en de indrukken van afgelopen dagen.

Dichtbij het hotel is de Tempel van de Hemelse Vrede en het Tiantanpark. De keizers gingen naar deze tempel om te bidden voor een goede oogst. Wij gaan er heen en wederom kijken we onze ogen uit.

In het park verzamelen zich (veelal iets oudere) Chinezen om samen, maar vooral ook buiten te zijn. Ze gaan hier (voet)badmintonnen, ping pongen, doen Tai Chi, stijldansen en zingen uit volle borst mee met de zangleraar. Prachtig om te zien! Ik ga meedoen met een Tai Chi groepje. Een man vindt het leuk dat ik meedoe en gaat precies zo staan, dat ik hem makkelijk kan volgen. Fantastisch!

In de middag gaan we naar een ander park om echt helemaal even niets te doen. Ze verhuren hier electrische bootjes, perfect voor ons! We hoeven niet meer te lopen en zien toch nog wat van het park.

Om 5 uur vertrekt de bus naar het station. Om 7 uur kunnen we aan boord. We wisten van te voren niet wat we van de treinen moesten verwachten, maar het ziet er allemaal prima uit! We delen onze (slaap)coupé met reisgenoten, het belooft een gezellige avond te worden! Om 10 uur stipt, gaat het licht uit. Een goede hint om te gaan slapen.

27.03.09 »

Rode lantaarns

We komen vroeg aan in Pingyao. Wat een sprookjeachtige stad! De binnenstad is ommuurd door een brede stadswal en heeft zo zijn oude karakter weten te behouden. Overal hangen rode lantaarns.

Waren we in Beijing al een bezienswaardigheid, hier nog meer! Ze willen nu ook met mij op de foto en worden nog meer aangekeken en nagestaard. Vreemd hoor. Alle kindjes hier op straat roepen keihard "Hello" of "Goodmorning!!" (ook al is het middag). Echt vriendelijke mensen allemaal. Je maakt makkelijk contact ondanks de taalbarrière.

We hebben in Pingyao 2 volledige dagen en er is genoeg te zien. En dan heb ik het nog eens over het hotel. Wat een plaatje! Zoals het er hier uitziet, zo heb je je China voorgesteld. Alfred en ik zitten in kamer 26, wat zich op het dak bevindt. We hebben uitzicht op alle prachtige, grijze daken. Als je naar Pingyao komt, moet je hier overnachten.

De binnenstad staat vol tempels en we hebben er dan ook weer een boel bezocht. In de Taoïstische tempel zijn we zelfs gezegend door een monnik. We moesten bidden en wierook branden. Dit alles om de God van het geld gunstig te stellen. Nou en geld kunnen we hier wel goed gebruiken, want niet alleen is het stadje leuk, het stikt er ook nog eens van de leuke souvenirswinkeltjes....

We eten in een familie restaurantje. We zijn de enigen in het restaurant die komen eten. De rest van de mensen/personeel/familie zitten fanatiek Mahjong te spelen.

28.03.09 »

Stadmuren

We hebben echt voldoende tijd om in Pingyao alles te bekijken. De binnenstad is zeer compact.

We gaan nu de stadsmuren op. Je hebt een mooi uitzicht op de stad. Het wordt inmiddels al bijna gewoon, maar ook hier moeten wíj in plaats van het uitzicht op de foto. Het blijft toch echt apart... Ze gaan zelfs in de rij staan!!!

We hebben het verschijnsel in Beijing al gezien en hier in Pingyao ontkom je er ook zeker niet aan: luierbroeken. De allerkleinsten hebben namelijk een gat/spleet in de broek zitten, zodat ze zonder hun broek naar beneden te doen, naar de wc kunnen. Erg praktisch natuurlijk... Maar ze lopen wel de hele dag in de blote billen.

Lunchen doen we in een soort kantine. Ze hebben de menukaart levensgroot op de muur hangen, inclusief foto`s. Dit wordt makkelijk kiezen! We gaan voor de sweet & sour beef, sweet & sour meatballs en special noodles. Het smaakt allemaal voortreffelijk. Het eten met stokjes gaat ons inmiddels al een stuk beter af.

In de middag huren we fietsen. We fietsen zowel binnen als buiten de muren. Wat af en toe wel erg oppassen geblazen is: brommers, riksja`s, auto`s, bussen, voetgangers en mede-fietsgenoten. Net als Nederland is China een echt fietsland.

Heerlijk weer vandaag en dat roept om een... terrasje! Ganbei!

Vanavond stappen we weer de trein in naar Xi`an. Hier wacht het Terracottaleger op ons. Tegen die tijd hebben we vast weer meer verhalen!

In de trein nuttigen we weer de nodige biertjes, ervaringen en verhalen met onze groep.

29.03.09 »

Soldaten, schilpadden en ganzen

We hebben het nog steeds erg naar ons zin in China. Het is zo`n fantastisch land om doorheen te reizen. Op elke straathoek is er wel weer wat anders om je over te verbazen. Is het geen luierbroek die midden op straat zijn werking laat zien, dan zijn het wel de straatverkopers die aan de hand van een oude weegschaal de waarde van je koopwaar bepalen. De oude mensjes zijn hier zo mooi, vaak ontbreken er wel wat tanden, maar karakteristiek is het zeker.

Ondanks wat je misschien zou verwachten, valt de vieizigheid erg mee. Oké, de openbare toiletten kan je niet in zonder mondkap en er vliegt wel eens een afschuwelijke walm voorbij, maar ik had het erger verwacht.

In de trein worden we gewekt door marsmuziek. We hebben dit keer de coupé moeten delen met 4 Chinezen. Het zonnetje komt langzaam op en we zien de bomen volop in de bloesem staan!

En we zijn alweer in Xi`an. Time flies when you`re having fun!

Vanuit de trein, springen we onder de douche in het hotel en nemen plaats in de bus. We maken een groepsexcursie naar het Terracottaleger. Want hiervoor ga je naar Xi`an. Prachtig! Er zijn verschillende hallen om te bezoeken. De enige volgorde hoe je dit zou moeten bezoeken, is beginnen met de kleinste hal en de grootste hal voor het laatst bewaren. Op deze manier bouw je de spanning goed op. Wat een grootheidswaanzin had deze keizer! Al die soldaten! Pffffff...

Voor ons maakt de handtekening van Mr Jang het voor ons nog specialer. Deze meneer is boer of eigenlijk... was boer. Hij verdoet zijn tijd tegenwoordig alleen nog maar met het zetten van zijn handtekening. Wie deze bekende Mr Jang is? De ontdekker van het Terracottaleger! In de jaren `70 stuitte hij tijdens het graven van een waterput op één van de soldaten. De rest is geschiedenis en zijn de soldaten wereldberoemd.

De groepsexcursie stopt ook nog bij een Silk Factory. Niet echt om over naar huis te schrijven.

De volgende stop is bij een Chinese Medicine Market. Hier kopen apotheken, doktoren en ziekenhuizen een deel van de medicijnen. Waar dit dan uit bestaat? Onder andere uit boomschors, honden-penis, gedroogde egels, hagedissen, slangen en schildpadden. Zielig! Maar ook mooi om te zien. In NL is dit echt ondenkbaar. Maar hier draait alles om het in balans zijn van Yin & Yang, En daar hebben ze wat voor over...

We eindigen de excursie bij de Tempel van de Wilde Gans. Een bekende (?) monnik heeft deze tempel gesticht, nadat hij was verdwaald en door een groep wilde ganzen naar huis was begeleid. Het complex is erg mooi. Ook hier weer veel monniken. De tuinen kleurden ook prachtig roze, door al die bloesem. Het plaatje is weer compleet.

Voor de tempel ligt een groot plein, waar veel gezinnen aan het vliegeren zijn. Ook weer zo`n typisch Chinees verschijnsel.

30.03.09 »

Slenteren door Xi`an

Denk je alles wel zo`n beetje gezien te hebben qua verkeer, kom je in Xi`an terecht. Mijn hemel. Beijing was al erg, maar als we in de taxi zitten, denk ik bij elk kruispunt: "Ontspannen, ontspannen!". Want op die manier valt eventueel letsel na een ongeluk misschien nog wel mee. Een bijna botsing met een bus, deed onze hartjes zeker wel weer sneller doen kloppen.

We besluiten dan ook maar om de tweede dag in Xi`an zoveel mogelijk lopend te doen (maar dan ben je je leven nog niet zeker, ondanks dat het voetgangerslicht op groen staat). We bezoeken de Drum Tower en slaan daarna de Moslimwijk in. Erg leuk! Het lijkt alsof je in een bazaar rondloopt. De straten erom heen zijn al even leuk om in rond te slenteren. Als je trek hebt in verse dumpling, vlees met vliegen of een vergeelde geitenkop... Je komt hier als voedsel-avonturier wel aan je trekken.

Zoals ik al schreef, het verkeer in Xi`an is erg bijzonder. We komen al lopend vast te zitten in een verkeerstopstopping! Om precies te zijn: we staan ingeklemd tussen een notenkraam, grote auto en een bakfiets. We kunnen niet voor- of achteruit. Tja, wat doe je dan? Wachten maar tot er ergens een gaatje valt. Haha! Overal is hier iets te beleven.

De beroemde stadsmuur van Xi`an bekijken we nog even en we praten met een Chinees meisje dat net 1,5 jaar in Enschede heeft gestudeerd.

Vanavond wacht er een 27 uurse treinreis op ons. Hier slaan we nog even wat boodschappen voor in.

31.03.09 »

In de trein

Tja, 27 uur lang in de trein. Dat is best een lange zit. Ook hebben we voldoende chips, noodles, bier en water ingeslagen. Je leest eens een boekje, je kletst eens wat, je strekt nog eens je benen en spot eens een theeplukker in het veld of een boer met een os op het platteland.

01.04.09 »

Natte ballonvaart, eten in een supermarkt en vissen met aalschovers

Wij zijn in Yangshuo! De eerste dag beginnen we met een ballonvaart. Dit is iets waar we sinds het boeken van de reis al naar uitkijken. Het is twijfelachtig of het überhaupt wel doorgaat, ivm het weer. We zitten midden in het regenseizoen! Maar het verlossende telefoontje van Steven komt al vroeg in de ochtend!

We staan toch wel een beetje zenuwachtig te wachten totdat we in de mand mogen stappen. In totaal zitten we met z`n vieren aan boord: de ballonvaarder, een mede-reiziger en wij tweeën. De eerste meters omhoog zijn prachtig. Het is een beetje mistig, maar al snel hebben we toch een mooi uitzicht op de vreemd gevormde bergen, rijstvelden en andere gewassen. Super!

Maar dan... begint het te regenen. Wij nog lachen met z`n drieën, want wij staan mooi droog onder de ballon. We komen er al snel achter dat dit een illusie is, want in korte tijd zijn we tot op het ondergoed doorweekt. De apparatuur kunnen we gelukkig nog net droog houden. Binnen niet al te lange tijd gaan we landen. Tja, maar waar? Er zijn nergens vlakke stukken land te vinden. We gaan steeds lager en lager en ik zie de landingsplek nog steeds niet! We botsen op een ophoping zand. Impact 1. Snel daarna volgt een botsing met een stenen muur. Impact 2. Even heb ik het idee een buikschuiver te gaan maken in een rijstveld, maar plotseling staan er allemaal mannen aan de mand te trekken en we kunnen heelhuids uit de mand stappen. Waar kwamen die mannetjes zo snel vandaan?? Pfoei, wel een opluchting dat het allemaal goed is gegaan. Nu alleen nog door de stromende regen naar de bus lopen. De enige weg naar de bus, is door de sinaasappelbomenveld, waarvan de bloesem heerlijk ruikt!

In het hotel nemen we een warme douche en gaan slaap inhalen.

De middag hebben we ingepland met rondslenteren door het leuke stadje. In de hoofdstraat struikel je over alle leuke winkeltjes.

`s Avonds gaan we wederom met de groep op stap. We gaan een cruise over de Li rivier maken. Het Karstgebergte is echt bijzonder mooi en fotogeniek. Al dat moois maakt ook hongerig en we stoppen bij een wel heel bijzondere eetlokatie: de supermarkt. Er zijn schappen aan de kant geschoven en lange tafels geplaatst. Haha! Het eten en gezelschap maken ook dit diner weer geslaagd.

Daarna weer de rivier op! Dit keer om het aalschover vissen te aanschouwen. De aalschovers hebben allemaal een ring om hun nek, zodat ze -na het vangen van de vissen- niets kunnen doorslikken. Zo af en toe wordt de vogel aan boord van de bamboeboot gebracht waar ze de vissen weer uitspugen. Bizar om te zien! Helaas regent het ook nu weer.

Morgen hopen we op beter weer!

02.04.09 »

Fietsen en masseren

Fietsen in het Karstgebergte, dat moet je gedaan hebben! Ondanks de nog steeds slechte weerberichten springen we toch (inclusief poncho) op de fiets. Wij Nederlanders zijn toch wel wat gewend?

We besluiten de Li rivier vanuit Yangshuo te volgen naar een verderop gelegen dorpje. We fietsen langs kleine dorpjes, groentevelden, bamboebossen, rotsen en modderige wegen. Af en toe vliegt er een brommer of kip voor je fiets langs, maar dat is dan ook de enige stress die je hebt. De weg naar het dorp is hobbelig en modderig, maar de moeite waard. Daarnaast hebben we goed gegokt om te gaan fietsen, want het blijft droog.

Als we vlakbij het dorpje Fuli zijn, moeten we eerst nog even met de pont over. De mensen hier zijn ook weer erg vriendelijk!

Het is markt in het dorp. Markten (en ook de winkels in China) zijn erg praktisch georganiseerd en ingericht. De groente bij de groente, de slagers bij de slagers, de kappers (!) bij de kappers en de kleding bij de kleding. Je hebt rijen hetzelfde. Vreemd.

We zagen rond en op de pont al mensen met levende kippen rondlopen. Op de markt zelf zien we manden vol met kippen staan, bestemd voor de soep of een ander gerecht. De prijs wordt per gewicht bepaald. Ze gebruiken hiervoor zo`n ouderwetse hangweegschaal. De kip wordt er ondersteboven aan gehangen. Achter de rijen met kippenmanden, zitten de kippenslachters. Zoals ik al zei, erg praktisch over nagedacht.

De rijen ernaast zijn vertegenwoordigd door de slagers. Zo af en toe gebruikt een slager een vliegennet over het vlees, maar vaak zitten er meer vliegen onder het net dan er buiten.

Ik schaf nog nieuwe rubberen regenlaarzen aan en we vervolgen onze weg weer terug naar Yangshuo. We hebben zin om ergens neer te ploffen en de dag te overzien.

Terug in Yangshuo zien we een massage salon. Dat wordt `m!

Twee uur lang ons laten masseren voor zo`n 7 euro p.p. Kijk, daarvoor kunnen we het ook niet laten. We gaan voor de Chinese full body en feet massage.

Het begint heerlijk ontspannend met een kruidig voetenbadje en een kopje thee. Maar dan begint het geweld. Alsof je in elkaar geslagen wordt. Elk spiertje nemen ze één voor één onder handen. En als ze mij nu een vrouwelijke masseuse geven... Nee hoor. Alfred krijgt de vrouw en ik de man. AU!!

De gezichtsmassage maakt me zelfs een beetje bang, want ik heb het idee dat elk moment mijn botten breken. Pfoe, hierna wordt het pas echt relaxen. Op bed in de hotelkamer wel te verstaan!

03.04.09 »

Zadelpijn en schone schoenen

Vandaag moet het gewoon weer een droge dag worden, want we gaan weer fietsen. Na een stevig Westers ontbijt zitten we met toch een beetje zadelpijn van gisteren op de fiets.

Dit keer volgen we de wat meer gebaande weg, want we kunnen de hordes Chinese toeristen met hun gehuurde tandemfietsen volgen. Als we ergens een bordje tegenkomen met `scenic view 400m`, besluiten we het te volgen. Een man ziet ons afslaan en begint ons na te roepen. Wat hij zegt, verstaan we uiteraard niet en omdat Engels ook geen zin heeft, leggen we in het Nederlands uit dat we alleen maar even gaan kijken en dan weer terugkomen. We vervolgen koppig onze weg. Het fietspad loopt op een gegeven moment dood en we overleggen of we de laatste meters gaan lopen of gewoon weer naar de weg fietsen. Dan komt de man van de weg aanfietsen. Hij gebaart dat we hem moeten volgen en binnen no time zitten we weer op de hoofdweg. Tja, wat moet je met zoveel goedbedoelde adviezen?

Onderweg koop ik een bloemenkrans voor in het haar van een tandenloos, oud vrouwtje. Vers gemaakt, het ruikt erg lekker. Ik fiets dan wel voor gek de rest van de dag, maar of die krans nu de reden is waarom ze naar mij kijken?

We worden ook hier op de fiets elke keer vriendelijk begroet door de tandemfietsers. En dat maakt de tocht nog specialer.

Terug in Yangshuo pakken we weer eens een terrasje mee op z`n Hollands en gaan vervolgens buiten uiteten. Onze schoenen zien er inmiddels niet meer uit door het fietsen in de blubber en wat schoenpoetsvrouwen krijgen ons in het vizier. Ik probeer ze er nog van te overtuigen dan vieze schoenen `part of my image` is, maar dat mag niet baten. Kortom, we laten ons verleiden tot schone schoenen en laten een vrouw haar gang gaan. Met succes, want toen we onze schoenen kochten, glommen ze lang niet zo mooi als nu!

In de avond gaan we als geoliede machines weer de trein in voor ons laatste dag in Guangzhou.

04.04.09 »

Lawaai en drukte

Een stad met 12 miljoen inwoners bezoeken op een zater- én feestdag, is natuurlijk vragen om drukte.

Vandaag is het Qingming-festival. Hierbij eren de Chinezen hun voorouders. Overal kan je wierook, nepgeld en andere offers kopen. De wierook branden ze bij de voordeuren waar ze mini altaren hebben staan. De meeste Chinezen hebben 3 dagen vrij.

Volgens mij hebben we alle 12 miljoen inwoners gezien vandaag. Jeetje, wat een mensen! In de winkelstraat zag het zwart van de mensen. Dat er mega boxen voor de winkels staan, waar keiharde muziek uitknalt, draagt ook nog eens bij aan de drukte. Als ze geen mega boxen hebben, dan staan er wel verkopers te schreeuwen of in de handen te klappen om aandacht te vragen. Koninginnedag in Amsterdam is er niets bij!

We hebben in Guangzhou ook een Medicine Market bezocht. Gedroogde zeepaardjes zijn hier echt favoriet. Elke winkel heeft er zakken vol mee staan. Verderop zit een huisdierenmarkt, wat dan afsteekt tegen de medicine market. Op deze markt vind je de schattigste honden, katten, schilpadden, (gekleurde) kikkers en vissen. Als ze niet verkocht worden, belanden ze dan op die andere markt?!

Hond -als gerecht- zijn we trouwens nergens tegengekomen. Alleen een uithangbord van een restaurant waar plaatjes opstonden van een hond, kat, koe en kip. Dat was wel verdacht natuurlijk.

Er was voor de avond een gezamelijke karaoke bedacht, maar dit ging op het laatste moment niet meer door. Het gezamelijke uiteten was alsnog een leuke afsluiter van de vakantie.

05.04.09 »

Home Sweet Home

Vandaag vliegen we via Beijing weer terug naar Amsterdam.

Voor ons is China in 1 woord samen te vatten: BIZAR

Bizar mooi, bizarre gewoontes, bizar veel (en lieve) mensen, bizar eten, bizar groot, bizarre geschiedenis, bizar vies (soms), bizarre logica, bizar leuk, bizarre landschappen, bizarre taal en schrift en bizar rijgedrag...

Je moet er geweest zijn om het te begrijpen. We hadden China voor geen goud willen missen in ieder geval! De eerste indruk die we opdeden in Hong Kong is absoluut geen voorbode gebleken voor een rondreis door het immense land.