Oost USA & Canada

Wij zijn nu in

Nederland

Oost- USA en Canada

Rondtouren met de auto door Vermont, Quebec, Ontario, New York & Pennsylvania tijdens de Indian Summer.

2006

08.10.06

Ready for take off

Onze eerste vakantiedag is zoals gewoonlijk, druk. Laatste spullen pakken, rit naar Schiphol, wachten, vlucht, aankomst, auto ophalen en rijden maar! En daar doe je dan de hele dag over...

We hebben een navigatiesysteem gehuurd bij het verhuurbedrijf, zodat we nog meer van de omgeving kunnen genieten ipv de kaarten te raadplegen.

We kijken toch een beetje beteuterd als we `het navigatiesysteem` in handen gedrukt krijgen. Het is een telefoon (met antenne!!) uit het jaar nul. We moeten een telefooncentrale bellen en onze plaats van bestemming opgeven. Pffff, wat een gedoe. Vervolgens wordt er via het beeldscherm van de telefoon directions doorgegeven.

We maken nog even een pitstop om de indrukwekkende skyline van New York te bekijken, maar al snel bellen we de centrale voor onze eindbestemming van deze avond: Bennington, Vermont.

09.10.06

Indian Summer

Niet de wekker, maar de jetlag wekt ons. Dus we zijn alweer vroeg op pad.

In deze tijd van het jaar, is dat helemaal geen straf, want zo vroeg in de ochtend hangt de mist nog over de rivieren en breekt het zonnetje langzaam aan door tussen al die prachtig gekleurde bomen.

De covered bridge `Paper Mill` bij Murphy Road in Noord Bennington ligt er dan ook prachtig bij. We rijden ook nog even langs de rode Henry covered bridge.

Dan rijden we Green Mountain National Forrest in. De bomen zijn prachtig verkleurd. Hier rijden we een scenic route. Tegen de middag maken we een pitstop in Rochester. De temperaturen zijn gelukkig inmiddels al iets opgelopen en we gaan picknicken in het park in het zonnetje. Over een week verwachten ze sneeuw, weet een pompbediende te vertellen. Daar kunnen we ons nu niets bij voorstellen.

De centrale kan onze nieuwe bestemming, Montréal, niet invoeren. De gps werkt alleen maar in USA. Dus we pakken maar weer ouderwets de kaart erbij. Vermont is werkelijk prachtig zo in de nazomer, maar we zoeken wat meer levendigheid voor de komende dagen.

Na wat vragen en het inzien van onze paspoorten, mogen we de grens oversteken. Het landschap lijkt ook wel gelijk te veranderen. Quebec staat vol maïsvelden en silo`s. In de verte doemt de skyline van Montréal op.

Niet snel daarna checken we al in en lopen we Crescent Street op zoek naar een kroeg en een restaurant. We genieten eerst van een Happy Hour in Sir Winston Churchill en daarna van een diner in Dundee`s.

Bienvenue à Montréal!

10.10.06

Montréal

Brrrr, het is veel kouder vandaag! We gaan ondergronds en nemen de metro richting het Olympische Park. De Spelen werden hier in 1976 gehouden, het park is toch wat gedateerd, maar het gebouw dat er staat, ziet er futuristisch uit. We bekijken de stad vanaf het uitzichtspunt boven in de toren (prachtig zo die herfstkleuren in de stad!), bekijken het Olympisch bad en lopen nog wat rond door de tentoonstelling.

Vieux-Montréal is -zoals de naam al doet vermoeden- het oudste gedeelte van de stad. Het doet Europees aan met de pleintjes en oude gebouwen. Volgende halte van onze metro is Square St. Louis waar er ansichtkaartachtige huisjes staan rondom een parkje. De ideale locatie om onze take-away lunch te nuttigen! De eekhoorntjes staan op een bescheiden afstandje te wachten tot we wat kruimels laten vallen.

We hebben nooit geen genoeg van uitzichtspunten, dus op naar Mont Royal, de berg waar de stad zijn naam aan ontleent. In de bus ligt een wegwerpcamera. We maken twee foto`s en laten het liggen voor de volgende passagiers. We hopen dat andere mensen hetzelfde doen. Wie als laatste deze camera meeneemt, zal een bonte verzameling foto`s krijgen....

Eekhoorns zullen we op de Mont ook zeker wel aantreffen. Square St. Louis heeft als inspiratie gediend, want we hebben een zak met nootjes gekocht om ze te voeren. In dit park zijn ze een stuk brutaler, ze klimmen zelfs op schoot en eten uit onze hand!

Het uitzichtspunt is ook vanaf hier weer schitterend. Na de ook hier weer nodige foto`s, lopen we downhill terug de stad in.

Inmiddels is het al weer ver in de middag als we Crescent Street binnen komen lopen. Na een welverdiend biertje blijven we nog even voor het Hard Rock Café hangen om te kijken welke celebrity wordt opgewacht door al die fotografen en camera`s. Het wachten duurt ons te lang, bij navraag blijkt het om een cd presentatie te gaan van Jonas. Wie kent `m niet?

In de plaatselijke CD-zaak zoeken we `m op, maar verlaten de HMV met de CD die hier op nummer 1 in de lijsten staat: The Killers.

Na het avondeten zijn we bekaf en zoeken al gauw de hotelkamer weer op.

11.10.06

Shoppen

Underground City in Montréal is uniek. Een enorm winkelcentrum onder de grond. Je kan je hier dagen vermaken, zonder daglicht te zien. Dat is wel een beetje deprimerend met al die tl lampen, maar als het hier in de winter megakoud is, is het wel makkelijk (en dus warm). Hier vind je bioscopen, metrostations, restaurants en winkels. Er zijn verschillende malls die weer met elkaar verbonden zijn.

We shoppen en slenteren en shoppen en slenteren. Wel lekker zo`n dagje!

Bij restaurant/ bar Wienstein herkent de ober ons nog van de dag ervoor (is that a good or bad thing?!?) en serveert bij binnenkomst gelijk de Molson`s uit. Cheers!

Zo`n dag niets doen, is ook vermoeiend. Op de hotelkamer bekijken we de route voor de volgende dag en gaan daarna lekker slapen!

12.10.06

Stad en natuur

Zes uur het bed uit! Vandaag gaan we heel wat kilometers rijden.

Het is druk op de weg. Richting Montréal staat file, gelukkig rijden wij de stad uit, richting Ottawa. Daar komen we om 9 uur al weer aan.

Er wonen iets minder dan 800.000 inwoners in de hoofdstad van Canada, een stuk minder dan Montréal. We lopen rond Parliament buildings. De stad ligt aan de Ottawa rivier. De natuurlijke grens tussen de staten Ontario en Quebec.

Het miezert en het is grauwig weer, dus na een ontbijtje in capitol city, gaan we weer rijden.

Rond 2 uur komen we het Algonquin Provincial Park inrijden. Van een wereldstad via de hoofdstad naar de natuur! Het begint nu zelfs licht te sneeuwen! De komende 80 kilometer moeten we oppassen voor overstekend moose! Kom maar op!

De weg naar het park was al een prachtige route, maar het park zelf is helemaal fantastisch! We zitten duidelijk in het naseizoen, want druk is het totaal niet!

Bij Beaver Pond gaan we de auto uit en maken een wandeling van 2 kilometer. Het is af en toe wel oppassen waar we lopen door de gladheid van de natte sneeuw. Bij het meer spotten we gelijk al een bever dam. Wat een constructie! Later zien we ook waar ze de bomen hebben omgeknaagd.

Een hamstertje verwacht ons niet op hetzelfde pad en laat nog net niet het voedsel uit zijn bolle wangetjes vallen van schrik. Schattig!

We spotten nog en watervliegtuig en we gaan weer een wandeling maken richting het meer waar we kans hebben om meer dieren te spotten. Het meer halen we niet eens, want plotseling begint het zo te sneeuwen dat een deel van het pad onbegaanbaar wordt. Het is koud! In de auto zijn we dankbaar voor de stoelverwarming!

Dus geen eland gespot! Dus dan maar op zoek naar een goede slaapplek voor de nacht. Die vinden we niet in Barrie (niet waard om te bezoeken volgens de Lonely Planet) en niet in Edgar (waarschijnlijk het niet waard om überhaupt genoemd te worden in de Lonely Planet), maar in Orilia bij een bekende hotelketen. Eten doen we bij East Side Mario`s. Heerlijk!

13.10.06

Toronto

De sneeuw is niet blijven liggen hier in Canada. In tegenstelling tot buurland Verenigde Staten, waar in de staat New York zelfs scholen gesloten zijn en dorpen zijn ingesneeuwd. Wie had dat gedacht! De electriciteit is plaatselijk zelf uitgevallen. Wij willen over 3 dagen die kant op, hopelijk valt het dan mee.

Bij Tim Horton`s halen we koffie en donuts als ontbijt. Vlakbij Toronto verandert de tweebaansweg in een zesbaansweg! Ongelofelijk!

De CN Tower torent hoog boven de stad uit. Dat hadden we ooit al een keer vanuit een vliegtuig gespot. Na het vinden van een hotel, gaan we dan ook gelijk naar deze imposante toren. De lift gaat zo snel dat het op onze oren slaat. Ondanks de bewolking kunnen we de stad toch nog goed overzien. Dan gaan we één verdieping lager naar een spannender uitkijk: de glazen vloer op 342 meter hoogte! Je ziet gelijk wie er al langer op staat en wie niet. De springende mensen vallen in de eerste categorie, de mensen met knikkende knieën vallen in de tweede. Iedereen hier heeft last van hoogtevrees. In het begin ben je voorzichtig (inderdaad met knikkende knieën), maar later durf je inderdaad op het glas te springen.

Na het speelkwartier nemen we de snelle lift weer omlaag naar begane grond. Morgen spelen de Toronto Maple Leafs in het Air Canada Centre een thuiswedstrijd. Helaas zijn er geen kaarten meer te verkrijgen. Dan maar morgen een tentje opzoeken waar we kunnen kijken...

We bekijken het oude gedeelte van de stad. We hebben de helft nog niet eens gezien, maar we zijn bekaf van het lopen. Dus maar braaf naar het hotel. Daar kijken we o.a. Deal or no Deal en 1 vs 100 met Bob Saget!

14.10.06

Toronto II

Uitslaapdag, het blijft tenslotte vakantie!

Later lopen we alweer als echte toeristen door de stad. We lopen door China Town naar Kensington Market. Het is een kleurrijk buurtje; de schoenen hangen te bungelen aan de electriciteitsdraden. Verderop lopen we langs de universiteit en langs winkeltjes, restaurants en galeries.

We gaan toch ook nog even het oude gedeelte van de stad in om een bezoek te brengen aan the Old Post Office. Dit museum valt erg tegen. Jammer van de hele wandeling ernaar toe.

We gaan bij een tax refund office in een mall onze tax terugvragen. We hebben pech als een ouder echtpaar met een heel pakket bonnen (waaronder 1 van een meter!!) ons net voor is. Wachten maar. Van het geld dat we uiteindelijk terugkrijgen, kunnen we morgen de tank van de auto weer volgooien. Is toch het wachten waard geweest.

We eten in en pub waar de ijshockey wedstrijd wordt gespeeld. Uiteindelijk wint Toronto van Calgary. Na een afzakkertje gaan we weer terug naar het hotel. Morgen gaan we weer actief sightseeing!

15.10.06

Niagara Falls & Finger Lakes

Om 8 uur hebben we de stad al weer achter ons gelaten. We gaan weer richting USA. De ladingen touringsbussen op de snelweg verraden de toeristische grensovergang al: Niagara Falls. We slaan voor de hoofdattractie nog even af, naar het dorp Niagara-on-the-Lake. Schattig dorpje, maar we komen toch echt voor de Falls.

De exacte lokatie van de Falls is makkelijk te vinden. Door de kracht van het water ontstaat er een soort `spray` wat torenhoog boven de watervallen uitkomt. De uitzichtspunten aan de Canadese kant van Niagara zijn perfect! We hadden Niagara Falls al eerder op tv en foto`s gezien, maar niets is indrukwekkender dan ervoor staan!

Het stadje zelf is net een kermis, dus dat rijden we dan ook snel voorbij om aan te sluiten in de lange file over de Rainbow Bridge dat naar USA leidt. Na een uur zijn we aan de buurt om gecontroleerd en ondervraagd te worden en de beambte kijkt erg streng. Geen situatie om grappen te maken dus. Als ze "have a go, you guys" zegt, rijden we eindelijk New York state binnen.

We maken gelijk weer gebruik van ons `GPS`. We gaan naar Ithaca. De sneeuw is onderweg veelal gesmolten, maar je kan zien dat er hier inderdaad veel gevallen is. Bij de tankstations staan borden met `limited services fuel/food'.

Langzamerhand rijden we weer de herfstkleuren in. We spotten onderweg zelfs een pompoenveldje. Bij Tauhannock Falls maken we een stop en wijken daarmee van de route af die de GPS heeft opgegeven. Het ding slaat meteen op hol en beschuldigt ons met zijn `You have left the route!'. Deze waterval kan natuurlijk niet op tegen zijn enorme tegenhanger aan het begin van de dag, maar tussen de herfstbomen ziet er mooi uit hier.

De GPS is zijn boosheid vergeten en leidt ons alsnog naar Ithaca. Het studentenstadje is erg rustig op deze zondag. In de winkelstraat zitten veel tweedehandswinkels. Alfred zijn ego wordt gestreeld als hij legitimatie moet laten zien in de lokale bar als hij een biertje besteld. Haha!

`s Avonds eten we nog wat in het hotel en daarna is het weer tv time!

15.10.06

Pennsylvania Dutch Country

We lopen vandaag wat vertraging op door het ontbijt, maar we gaan weer snel op pad.

Eind oktober is het Halloween en alle huizen zijn al volop gedecoreerd met spoken, heksen, spinnenwebben en pompoenen! Het ziet er prachtig uit!

In de middag komen we Dutch Country inrijden in Pennsylvania. Dit is Amish grondgebied. Veel boerenbedrijven hier en de eerste Amish zien we al snel het land bewerken met paard en ouderwetse landwerktuigen. Ook zien we de typische koetsjes met paarden hier volop rijden. Ze hebben er zelfs speciale verkeersborden voor...

We rijden door de plaatsjes Bird-in-Hand en Intercourse. Bijzonder stukje USA.

`s Avonds eten we in het Bob Evans restaurant nabij het hotel. Alcohol serveren ze hier niet. En er zitten verdacht veel grijsharigen in het restaurant. Als we de menukaart checken en een 55+ sectie aantreffen, weten we het zeker. Dit is een Golden Oldies restaurant. Haha! Maar daarom zeker niet minder gezellig en het eten smaakt heerlijk!

17.10.06

DC

Wat een regen vandaag! Eenmaal op de snelweg zien we bijna geen hand voor ogen. Toch worden we constant ingehaald door vrachtwagens.

In York rijden we de Harley Davidson fabriek. En we gaan de staatsgrens weer over, nu naar Maryland. Rond het middaguur komen we aan in de Amerikaanse hoofdstad Washington DC.

We slapen de komende nachten op een bijzondere locatie, namelijk het DC Guesthouse, een bed & breakfast. Op het moment dat we het huis binnen stappen, vallen onze monden open van verbazing. Volgens mij is het een museum! We krijgen de rode kamer toegewezen op de bovenste etage. Elke kamer heeft hier een andere kleur. We lopen met onze koffers verschillende kronkeltrappen op en het museum-thema is overal doorgevoerd. Hier binnen is genoeg te zien, maar buiten wacht ook genoeg!!

Op aanraden van locals neem we de circulator-bus naar Georgetown. M street is hier de hoofdstraat en de gebouwen zien er inderdaad mooi uit. We ontdekken de wijk, maar als het weer begint te regenen, duiken we een kroeg in. De barman vertelt graag over zijn stad en wij luisteren aandachtig. Tegen de avond lopen we terug naar het museum...uh.. hotel.

18.10.06

Memorial, Musea en Monumenten

Om 8 uur stipt worden we aan tafel verwacht. Want het ontbijten doe je hier met alle gasten samen. Dit levert leuke conservaties op. Een vrouw uit Hawai brengt vandaag een bezoek aan het White House en ondanks dat haar verteld is dat ze niets mee naar binnen mag nemen en de zeer strenge security, gaat ze proberen een lippenbalsem mee naar binnen te smokkelen, haha! Het warme ontbijt valt zwaar, maar het geeft wel een goede bodem voor onze plannen van vandaag.

Het weer is opgeklaard en het zonnetje schijnt heerlijk. Een perfecte city trip dag. We nemen weer de bus en stappen uit bij Union Station. Hier tegenover ligt het Capitool met zijn indrukwekkende koepel. Veel beveiliging hier. We lopen rond het immense gebouw en lopen in westelijke richting over de Mall.

Aan beide zijden van de Mall liggen veschillende musea. Voor ieder wat wils: National Air & Space Museum, Museum of Natural History, National gallery of Art en National Museum of American Indians. Alle musea zijn hier gratis te bezoeken.

Het is in de stad overal opvallend netjes, ook hier op de Mall of misschien wel juíst hier op de Mall! Een ander opvallend verschijnsel in downtown DC: joggers! The Mall leent zich er dan ook uitstekend voor...

Bij het Washington Monument aangekomen, kunnen we gelijk in de rij aansluiten om de lift naar de top te nemen. Het is helder weer, dus we kunnen ver kijken. Vanaf hier heb je prachtig overzicht op de Mall, het Witte Huis, het Capitool, Lincoln Memorial, Potomac rivier en Arlington Cemetery.

Beneden gekomen, zien we een helicopter laag overvliegen met op de staart: United States of America. Een agent op fiets bevestigt ons dat dit inderdaad de heli van de president is en dat hij óf opgehaald wordt óf wordt thuisgebracht! Cool!!

Het drukste punt in heel DC is ongetwijfeld het hek voor het Witte Huis. We proberen met onze camera in te zoemen, zodat we naar binnen kunnen spieken. Helaas is onze lens niet toereikend. Wel plukken we nog wat gras uit de presidentele tuin.

Lunch: Hotdogs!

We lopen naar het Lincoln Memorial, een zeer historische plaats in de geschiedenis. Hier gaf Martin Luther King zijn bekende `I have a dream`-speech en eind jaren `60 zag het hier zwart van de mensen die kwamen protesteren tegen de Vietnam War. Het beeld van President Lincoln zelf is ook zeer indrukwekkend.

Achter het Lincoln Memorial liggen de Koran War Veterans Memorial en het Vietnam War Veterans Memorial. Laatstgenoemde memorial bestaat uit een marmeren muur waar zo`n 58.000 namen in zijn gegraveerd van gevallen of vermiste Amerikaanse soldaten.

Zoveel verschillende memorials, musea en monumenten hier in de stad, dat je eigenlijk de hele stad als één groot museum mag beschouwen. Echt een aanrader om deze stad om deze stad te bezoeken!

We hebben Arlington Cemetery al vanuit het Washington Monument gespot. Maar dat is eerst nog wel een eindje lopen. En daar vergissen we ons goed in. We steken de Potomac rivier via de Arlington Memorial Bridge. Officieel zijn we hier ook weer een staatsgrens mee overgestoken: die naar Virginia.

Bij het visitor`s center halen we een plattegrond van de immense begraafplaats. Hier hangen ook verschillende foto`s van de begrafenis van President John F. Kennedy. Op deze begraafplaats liggen alle soldaten, veteranen en iedereen die voor het land en/of in the line of duty is gestorven.

We lopen naar de Kennedy gravesites. De voormalig president en zijn vrouw Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis liggen hier begraven. Het is een mooie plek, je kan namelijk de hele stad zien liggen.

We lopen nog verder naar de tomb of the unknown soldier. Een vrouw die in de schaduw op een bankje zit, zegt dat we moeten opschieten. Waarom hebben we geen idee, maar het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn. En dat is het ook, want er vind net de wisseling van de wacht plaats. Het is een officieel gebeuren allemaal. Een man, duidelijk hoger in rang dan de wacht, is erg streng en controleert alles tot in de puntjes. Net een robot! Er is tevens een kranslegging bij de tombe door een highschool.

We lopen daarna weer richting uitgang. Ditmaal niet weer de hele wandeltocht, maar gewoon makkelijk met de metro. Uitgeput van het vele, vele lopen komen we aan in ons hotel. Toch zijn we niet Washington-moe, dus doen een laatste poging om op de Mall te komen, zodat we de mooie verlichting `s avonds kunnen aanschouwen. Als we daar aankomen, overzien de Mall vlug en lopen gelijk weer terug. We zijn te moe en onze benen willen niet meer.

19.10.06

`Fughettaboutit`

We krijgen heel wat aandacht van de eigenaren bij het ontbijt. Dat heb je als je als enigen aan het ontbijt zit in een B&B. Mooie kans om te vragen waar ze al die kunst vandaan hebben (giften en ruilhandel). Hier doe je in ieder geval heel wat inspiratie op voor je eigen huis. Deze B&B is absoluut een aanrader!!

Wederom problemen met het GPS systeem om de stad uit te komen. Het is druk op de weg. We rijden langs Baltimore en Philadelphia en wederom door een nieuwe staat: Delaware. Echt een tol route vandaag, we betalen braaf onze bijdrage bij zo`n 3 verschillende bruggen.

Rond 12 uur krijgen we de skyline van New York in het vizier! We rijden door Staten Island en door Brooklyn, die laatste wijk neemt op een passende manier afscheid van ons: "Fughettaboutit!". En wij nemen afscheid van onze auto, want op het nabij gelegen JFK-airport, leveren we onze auto in met ruim 3000 kilometer meer op de teller dan aan het begin van de vakantie.

Via de airtrain en de subway stappen we even later uit in hartje centrum. Wat heerlijk om gelijk in hartje New York te staan: taxi`s, wolkenkrabbers en rokende straten. We droppen onze bagage in het hotel en gaan gelijk weer de stad in om er optimaal van te kunnen genieten. Ondanks dat we er eerder zijn geweest, verveelt deze stad nooit en blijft er altijd genoeg te zien!!

We gaan naar Central Park: joggers, picknickers, Strawberry Fields, eekhoorntjes, herfstkleuren, een trompetist en saxofoonspeler. Heerlijk zo`n middag!

Om deze middag af te sluiten gaan we naar de Top of the Rock in het Rockefeller Center. Met een spectaculaire lift komen we op het uitzichtsplatform. Omdat het zo langzaam donker begint te worden, springen de lichtjes van Manhattan aan. WOW!!

Waar ze ook mooie verlichting hebben, is op Times Square. Naast de neonreclame, staan er ook nog eens tien politieauto`s op een rij met alle zwaailichten aan. Eten doen we bij Famous Famiglia, een bekende pizzatent. Daarna borrelen in T.G.I. Friday`s met live baseball op tv. Prima afsluiter van de dag!

20.10.06

New York

Het is niet druk op de Brooklyn Bridge. Alleen een fietser, jogger en een politiewagentje. De agent heeft niet veel te doen, dus komt gezellig met ons kletsen. In Wallstreet is het een stuk drukker, vooral met beveiliging. Om onze toeristenwandeling compleet te maken, bezoeken we ook nog even Battery Park om een glimp op te vangen van Miss Liberty.

Acht jaar geleden, toen we voor het eerst in New York waren, stonden we in de schaduw van twee enorme wolkenkrabbers te kijken hoe een brandweerauto uitrukte met zwaailichten en sirene. Nu staan we op ongeveer dezelfde plek, alleen nu zonder die immense torens, maar wel weer bij een brandweerkazerne. We lopen langs 9/11 gedenktekens en gaan het bijbehorende museum in. Hier worden we weer geconfronteerd met de gebeurtenissen op die dag in 2001 en lopen zwijgend rond. Een deel van het museum is afgesloten voor publiek, later komt er een hele stoet aan militairen vandaan lopen. Opvallend.

Na dit indrukwekkende museum lopen we nog een stuk langs Ground Zero. In 2010 zal hier de Freedom Tower staan en de aanblik van lower Manhattan zeker veranderen.

Via Broadway lopen we door Chinatown, Little Italy, SoHo en Greenwich Village. Onze voeten willen niet meer, maar ondanks het koud is, is het een prachtige wandeling.

We eten weer in de buurt van Times Square en nemen een taxi terug naar het hotel. Hier zien we op het nieuws dat er een persconferentie was in het 9/11 museum, omdat er menselijke resten zijn gevonden op ground zero. Vandaag zaten we dus dicht bij het nieuws. Naast het nieuws kijken we ook weer de Amerikaanse versie van 1 vs 100 ("Will you take the money or the mob?")

21.10.06

Hell`s Kitchen

Laatste dag! Dus springen we in de metro. Bij de Nike winkel op 5th Avenue staat een rij voor de deur. Wat is hier aan de hand? Het is de filmproducent Spike Lee die binnen een handtekeningensessie geeft.

Op naar Hell`s Kitchen! De buurt doet in tegenstelling tot de naam, vriendelijk en gemoedelijk aan. Hier is een rommelmarkt met de mooiste skyline. We slenteren hier wat rond en lopen vanuit hier weer langzaamaan naar het hotel.

In het hotel halen we de koffers en verlaten de stad weer, zoals we zijn aangekomen: met de metro en de skytrain. Een makkelijke manier om snel van de luchthaven naar het centrum te komen of v.v.

Helaas zit voor ons de vakantie er alweer op! Door de vertraging van de vlucht wordt dit nog wel iets verlengd, maar rond half 9 `s avonds vliegen we weer richting huis.